Ilmoitettu hinta on Osta heti -hinta, eikä se sisällä 9 %:n ostajakomissiota, 3 €:n ostajamaksua eikä toimituskuluja (tuotteet sijaitsevat ulkomailla). Tarkat kustannukset löytyvät Catawikin verkkosivustolta.
Tarjolla on eksklusiivinen Danhausen Modelcar (Minichamps) 1:43 malli maailmanennätysautosta 1911 Blitzen Benz korkealaatuisessa esittelylaatikossa rajoitettu erä 719/1911.
228,1 km/h, se on ehdoton maailmanennätys: 23. huhtikuuta 1911 Bob Burman saavutti tämän henkeäsalpaavan nopeuden Benz 200 hv:n ennätysautolla Daytona Beachin (Florida) rannalla yli mailin ennätysajon aikana lentämällä. Lentokilometrillä auto saavuttaa yhtä näyttävän merkin: täällä se on 226,7 km/h. Blitzen-Benz, kuten Yhdysvalloissa ennätysautoa kutsutaan, todistaa Daytonassa olevansa nopein ajoneuvo maan päällä: Burman ajaa 200 hv:n Benziä kaksi kertaa nopeammin kuin sen ajan lentokoneet pystyvät lentämään. Ja kiskoajoneuvoennätys 210 km/h vuodelta 1903 on myös ylitetty: Benz 200 hv:n ennätysauton ansiosta auto on korvannut rautatien nopeimpana kulkuvälineenä.
Burmanin Mercedes-ennätys kestää kahdeksan vuotta
Eikä kukaan tule haastamaan valkoista ennätysajoneuvoa, jonka logoksi Amerikassa annetaan vain Saksan keisarillinen kotka, lähiaikoina. Burmanin Blitzen-Benzin maailmanennätyksiä ei lyöty millään muulla ajoneuvolla kahdeksaan vuoteen, kunnes Ralph de Palman ennätys helmikuussa 1919.
Burmanin vuonna 1911 ajama ennätysauto, jota käytettiin Pohjois-Amerikassa suurella julkisuudella, on autoteollisuuden vastakohta yrityksen perustajan Carl Benzin vaatimuksille kohtuullisesta ajoneuvosta, jonka enimmäisnopeus on 50 km/h. Juuri alunperin Lightning Benziksi nimetyn ja sitten amerikkalaisen tapahtumapäällikön Ernie Morossin Blitzen-Benziksi saksalaisen auton menestys toi Mannheim-brändin enemmän moottoriurheilusta kiinnostuneen yleisön tietoisuuteen 1900-luvun alussa.
Mercedes on ensimmäinen auto, joka ylittää 200 km/h rajan
Benz 200 hv teki ensimmäiset ennätyksensä Euroopassa: 8. marraskuuta 1909 Victor Héméry rikkoi 200 km/h esteen ensimmäistä kertaa Euroopassa ja ensimmäistä kertaa polttomoottorilla varustetussa autossa: silloisella nopealla radalla Brooklandsissa Englannissa hän saavutti lentolähdön 202 km/h/64 kilometriä, 64 km/h. 205,7 km/h. Mutta Euroopan kilparadat eivät ole tarpeeksi suuria, jotta Benz 200 hv:n ennätysautoa voitaisiin ajaa täysillä. Siksi Bob Burman teki ensimmäisenä maa-ajoneuvojen absoluuttisen ennätyksen 228,1 km/h Daytona Beachillä.
"Blitzen-Benz"-legendan kopio on esillä Mercedes-Benz-museossa
Daytona-kilpailuauto myytiin Stoughton Fletcherille vuonna 1913. Hän muutti sen Bob Burmanilla vuoden 1914 aikana ja myi Blitzen-Benzin Harry Harknessille vuonna 1915. 2. marraskuuta 1915 merkittävästi muokattu ajoneuvo ilmoitettiin Burman Specialiksi lähdössä Sheepshead Bayssä, New Yorkissa/Yhdysvalloissa kilpaillakseen vertailukilpailussa Ralph de Palmaa vastaan Sunbeamilla. Vuonna 1916 Burman joutui kuolemaan johtavaan onnettomuuteen Peugeotilla. Myöhemmin Blitzen-Benz palaa Eurooppaan. Pääsiäisenä 1922 se ilmestyi Brooklandsissa valkoiseksi maalattuna, modifioidulla moottorin kannen ja uuden jäähdyttimen kanssa. Kuljettaja on kreivi Louis Vorow Zborowski, mutta hän ei saavuta todellista menestystä Blitzen-Benzillä ja purkaa auton vuonna 1923. Mutta legenda Blitzen-Benzistä on edelleen elossa. Tämän aikakauden todistajia ovat useat tämän tyyppiset ajoneuvot sekä kaksi korkealaatuista kopiota, jotka on säilynyt. Mercedes-Benz-museossa on esillä muun muassa Benz 200 hv:n ennätysauto.
Tietoja Catawikista
Catawiki on Euroopan vierailluin erikoisesineiden kuratoitu markkinapaikka, joka tarjoaa yli 75 000 kohdetta huutokauppaan viikoittain. Missiomme on tarjota asiakkaillemme jännittävä ja saumaton kokemus vaikeasti löydettävien erikoistuotteiden ostamisesta ja myymisestä.
Huom! Painike, joka näyttää koko kuvauksen on pelkästään visuaalinen.