Kuvagalleria
Tellervo Vahala: Uutta päällä
Tuotteen kuvaus
Kunto: Hyvä
Tellervo Vahala: Uutta päällä
Alaotsikko: Looking Good
Alaotsikko: Nanso 85 [vuotta]
ISBN: 9529212879
Kustantaja: Nanso Oy
Kieli: Suomi, englanti
Painovuosi: 2006
Sivumäärä: 119.
Sidonta: Sidottu, kovakantinen.
Kunto: Hyvä.
Muuta: Kansissa pientä kulumaa ja nuhruisuutta
(Wikipedia:)
Nanso Group Oy on vuonna 1921 perustettu suomalainen bränditalo. Nanso Groupin brändejä ovat Nanso, Vogue ja Catmandoo.
Nanso Groupin pääkonttori sijaitsee Sörnäisissä Helsingissä. Kotimaassa Nanson jakelukanavina on oma 23 myymälän myymäläverkosto ja verkkokauppa sekä tavaratalot ja erikoisliikkeet. Nanson ja Voguen tuotteita myydään kotimaan lisäksi Pohjoismaissa ja saksankielisissä Euroopan maissa.
Vuonna 2021 Nanso Groupin liikevaihto oli 23,6 milj. . Yhtiön palveluksessa oli vuonna 2022 keskimäärin 134 henkilöä.
Nanso perustettiin Nokialle (silloiseen Pohjois-Pirkkalaan) joulukuussa 1921. Yritys aloitti värjäämönä mutta laajensi jo vuonna 1923 myös kudontaan. 1920-luvun lopulla ideoitiin tuotemerkiksi Nanso, joka saatiin yrityksen alkuperäisestä nimestä Nokian Kutomo ja Värjäys Oy. Tehtaan tuotteita olivat alkuaikoina muun muassa laamapaidat, alusasut ja sukat. 1930-luvun puolivälistä lähtien yhtiö keskittyi trikoo- ja sukkatuotantoon.
Vuonna 1926 palkattu johtaja Väinö Teriö luotsasi yritystä 40 vuoden ajan. 1930-luvulla tehtaan tuotanto kasvoi vuosittain kymmeniä prosentteja. Kun vuonna 1928 tehtaalla työskenteli 67 henkeä, kymmenen vuotta myöhemmin työntekijöitä oli 242.
Vuonna 1936 yrityksen nimi lyhennettiin muotoon Nokian Kutomo Oy.
Nokian kutomo rakennutti Nokian ensimmäisen kerrostalon, Nansolinnan, työntekijöidensä työsuhdeasunnoiksi vuonna 1949.
Kutomo muutti nimensä vuonna 1972 tunnetun tuotemerkkinsä mukaan Nanso Oy:ksi. Tuotevalikoimaan tehtiin 70-luvulla markkinoiden ohjaamana muutoksia. Sukkatuotanto lopetettiin, ja päätuotteiksi tulivat lastenvaatteet ja vapaa-ajanasut.
Vuonna 2001 Nanso osti Finnwearin trikoovaatetuotannon. Finnwearin sen hetkinen toimitusjohtaja Pertti lahervuori siirtyi Nanson toimitusjohtajaksi. Hänen aikanaan Nansolla oli noin 2000 työntekijää, ja hän nosti Nanson liikevaihtoa huomattavasti.
Kesäkuussa 2005 Nanso osti sukkavalmistaja Vogue Groupin koko osakekannan. Kaupan myötä yritys sai Vogue-, Amar-, Norlyn-, Finnwear-, Easywear- ja KS-Socks-sukkamerkit sekä tuotantolaitokset Tampereella, Torniossa ja Tallinnassa. Nansosta tuli Pohjoismaiden suurin toimija alallaan ja Suomen toiseksi suurin vaateteollisuusyritys.
Vuonna 2006 konserni muutti rakennettaan. Vogue Group Oy ja VG Produktion Oy fuusioitiin vuoden 2007 alusta Nanso Oy:hyn. Muutoksen myötä yrityksen nimi vaihtui Nanso Group Oy:ksi.
Syyskuussa 2015 yhtiö aloitti Tornion ja Nokian tuotantolaitoksia koskevat yt-neuvottelut, joissa oli esillä tuotannon lopettaminen osin tai kokonaan Suomessa. Maaliskuussa 2016 Nanso kertoi sulkevansa Tornion tehtaansa syksyllä 2016 ja myyvänsä Norlynin, Amarin, Finnwearin ja Black Horsen tuotemerkit norjalaisen Orklan omistamalle Pierre Robert Groupille. Nanso keskittyi siitä alkaen Nanso- ja Vogue-brändeihin. Tehtaan sulkemisen takia työnsä menetti yli sata henkilöä ja 22 siirtyi Pierre Robertille.
Huhtikuussa 2021 Nanso Group osti Catmandoon Oy Sultrade Ltd:ltä."
Asiasanat: tekstiiliteollisuus, muoti, vaatteet, Nanso Oy, historiikki, suunnittelu, valmistus, tekstiilit, brändi, suomalainen muoti, vaatemallisto, kankaat, neuleet, vaatealan historia, yrityshistoria, suunnittelijat, kangaskauppa, vaatetusalan kehitys, tekstiiliteollisuuden muutokset, tuotanto, tuotemerkit, vaatemateriaalit, tekstiilisuunnittelu, vaatealan trendit, vaatekokoelmat, vaatteiden valmistusprosessi, vaatealan markkinointi, muotinäytökset, tekstiilialan työntekijät, ompelutekniikat, muotialan liiketoiminta, kangaskauppa, vaatekauppa, vaatealan työpaikat, vaatealan koulutus, muotiblogit, vaatemuotoilu, mallisto, muotisuunnittelu, kankaiden painatus, vaatteiden tuotantolaitokset, muotibrändit, tekstiiliteollisuuden vienti, vaatealan vaikuttajat, tekstiilialan innovaatiot, muotiteollisuuden ekologisuus, vaatealan eettisyys, vaatealan vastuullisuus, muotisuunnittelijoiden uratarinat, vaatemateriaalien kestävyys, muotitrendien analyysi, vaatealan markkinatutkimus, vaatealan kilpailu, vaatealan talous, muotinäytösten järjestäminen, vaatealan yritysstrategiat, vaatealan brändin rakentaminen, tekstiiliteollisuuden vaikutus alueen talouteen, muotialan tuotannon digitalisaatio, tekstiilialan työolot, vaatealan logistiikka, vaatemuodin historia, tekstiilialan messut, vaatealan alan julkisuus, vaatealan vaikuttajat, muotibloggaajat, vaatemerkkien markkinointi, vaatemallien valinta, vaatealan sosiaalisen median markkinointi, vaatealan vaikuttajamarkkinointi, vaatealan tulevaisuuden näkymät., Nanso (yhtiö), Suomen trikoo, yrityshistoriikit, yrityshistoriikkitekstiili- ja vaatetusteollisuus, vaateteollisuus, tekstiiliteollisuus, suomalainen, historia
Katso myös muut myynnissä olevat edulliset kirjat ja lehdet!
Samoilla 6,90 postikuluilla niin monta kirjaa kuin haluat!
Kirjaudu sisään, jos haluat nähdä profiilin ja lähettää viestejä.
Kirjaudu sisäänIlmoituksen metatiedot
Viimeksi muokattu: 4.9.2024 klo 16.13 ・ Ilmoituksen tunnus: 3246322